ABATRACTS

Pulsating in Mexico´s Corazón Sangrante: Women of the 50s Generation Perform

Pulsando en el corazón sangrante de México: performance y las mujeres de la generación de los 50.

Roselyn Costantino
Pennsylvania State University-Altoona College

This bi-lingual session (Spanish, English) will consist of a multi-media presentation of two Mexican artists, Astrid Hadad (1957, actor, singer, director and manager of her cabaret show) and Jesusa Rodríguez (1955, director, actor, playwright, scenographer, entrepreneur, and feminist activist). They form part of a generation of Mexican women born in the 1950s who, in the last three decades, have surged onto the theatre, literary, and artistic scene as makers, not mere objects, of culture. These women have been noticed not merely because of their unorthodox presence in what had been exclusively man´s realms, but because they are altering the forms and languages of their art, as well as impacting the manner in which art is perceived and studied. Through their artistic production and activism, they explore and expose the interlocking systems and discourses of culture, aesthetics, gender, and identity with those of power in its myriad manifestations. In this presentation I will explore political and social events of the latter part of the 20th century that intersect with Mexican cultural and artistic traditions to provide these women both the motivation and tools for their artistic and activist work.

Esta sesión consistirá en una presentación multi-media de la producción de dos artistas mexicanas, Astrid Hadad (1957, actriz, cantante, directora, y productora de su show) y Jesusa Rodríguez (1955, directora, actriz, dramaturga, escenógrafa, dueña de su teatro y activista feminista). Las dos forman parte de una generación de mujeres mexicanas nacidas en la década de los 1950s quienes, en los últimos treinta años, han surgindo en el escenario teatral, literario, y artístico como productoras, no sólo objetos, de cultura. Ellas son notables no solamente por su presencia no ortodoxa en lo que han sido territorios masculinos, y también porque están alterando las formas y los lenguajes del arte e impactando la manera en que éste se percibe y se estudia. A través de su producción artística y su activisismo, exploran y exponen las intersecciones de los sistemas y discursos de la cultura, estética, género e identidad con los del poder en sus múltiples manifestaciones. En esta presentación exploraré los eventos políticos y sociales de la última parte del siglo 20 que, con las tradiciones artísticas y culturales mexicanas, dan a estas mujeres la motivación y las herramientas de su producción artística y activista.